Huis gekocht

Als u een bestaand huis koopt, mag u als koper de notaris kiezen die de overdracht verzorgt. Ons kantoor heeft op dit gebied al jarenlang een uitstekende reputatie en daar zijn wij trots op. Wij hebben korte lijnen met alle goed aangeschreven staande makelaars en hypotheekadviseurs in ons werkgebied.

Ondernemingsrecht

Als notaris onderzoeken en regelen wij de zaken voor de overdracht van uw huis. Zo onderzoeken wij bijvoorbeeld of er nog een hypotheek op de woning zit en of er bijzondere bepalingen of beperkingen gelden voor de woning, zoals een recht van overpad.

Als u voor de aankoop woning van de woning een hypothecaire lening heeft afgesloten, zullen wij het slottraject van de hypotheekakte ook voor u verzorgen.

Vóór het tekenen van de akte(n), neemt de notaris de inhoud met u door en krijgt u altijd de gelegenheid om vragen te stellen.

De overdrachtsakte en de hypotheekakte worden meestal direct na elkaar getekend, op ons kantoor in Velp of Dieren. Als de akten zijn getekend, schrijven wij deze snel en digitaal (als PDF) in bij het Kadaster.

De eerste werkdag na ondertekening of, als uw akten na 15.00 uur bij het Kadaster zijn ingeschreven, de tweede werkdag na ondertekening, mogen wij alle betalingen doen die op de overdracht betrekking hebben. In de eerste plaats kunt u denken aan de uitbetaling van de koopprijs aan de verkoper, maar ook de aflossing van een eventuele hypotheek van verkoper, het betalen van de makelaar, de hypotheekadviseur en eventuele taxatiekosten.

Deze betalingen mogen wij pas doen als zeker is dat er geen sprake is van juridische incidenten -bij verkoper of koper- die de eigendomsoverdracht in de weg kunnen zitten. Denk bijvoorbeeld aan een door een schuldeiser van verkoper op de woning gelegd beslag of een verkoper of koper die failliet is gegaan of in de schuldsanering terecht is gekomen.